Gåsejagtkursus teori/praktik

Se mere her fra tidligere kurser Klik her

Gåsejagt - kursus - reportage fra 2013

Se reportage her fra november 2013. Optagelse af DK-Wai
D. 29-30. november afholdte Svindinge Jagtforening i kursus i gåsejagt. Kursuset var et prøvekursus med henblik på afholdelsen af flere kursus af lignende karakter.
10 kursister var samlet fra fredag middag, hvor bl.a. følgende elementer skulle igennem de næste to dage.
  • Biologi omkring grågæs og canadagæs
    Kaldeteknik
    Opsætning af skjul og lokker
    Praktisk skydning fra powerhunter (liggende skjul) på lerduer.
    Praktisk jagt
Efter lidt teori først på eftermiddagen skulle kursisterne prøve kræfter med lerdueskydning fra powerhunter (liggende skjul), hvilke kan give lidt udfordringer. Resten af dagen stod den på teori igen både biologi, kaldeteknik og diskussion omkring placering af skjul og lokker.
Teorien blev kun afbrudt af aftensmaden, hvor både råvildt og vildtsvin var på menuen.
Kursisterne må sande efter en så lang og koncentreret dag at kaldeteknik kræver rigtig meget og en del øvetimer. Og vi må tro, at øvrige familiemedlemmer vil sætte stor pris på, at denne del øves på et afsides liggende sted.
På anden dag var det tid til at prøve nogle af de lærte ting af i praksis. Qua nogle flinke lodsejer var det lykkes at komme på gåsetræk lørdag morgen i et område, hvor der normalt er mange gæs.
10 kursister og 2 instruktører fra DK-Wai stod kampredt i fuld camouniform og hver deres powerhunter lørdag morgen. Lidt af en udfordring var det da også at skjule 12 mand samlet på et sted på samme mark.
Da morgensolen begyndte at vise sig, begyndte gæssene ligeledes at trække ind over lokker og skjul, og snart måtte holdet sande, at det ikke kan betale sig at ”snyde” med vegetationsdække på powerhunterne, så snart måtte nogle af kursisterne i gang igen med at gøre skjul endnu bedre.
Efter lidt justeringer lykkes det holdet at få kaldt flere flokke over sig, og 2 gæs blev det da også til denne morgen.
Udbyttet var egentlig ikke så interessant, det var mere interessant for kursisterne at se, hvilke dele som virkede og hvilke dele man skal undgå, hvis man gerne vil have succes med gåsejagt. En jagtform som giver mange udfordringer.
Kurset er blevet vel modtaget af kursister, hvormed at Svindinge Jagtforening allerede er i gang med nyt gåsekursus til september næste år, ligesom foredrag om samme emne planlægges til marts 2014.

Vi arbejder på nye tiltage efter at have afholdt gåsejagtkursus med stor succes i flere år